Adakah semua luka Perlu jahitan

Apabila berhadapan dengan keadaan yang tidak di ingini secara tiba tiba seperti contoh di atas .kita sering  di hujani dengan berbagai pemikiran ,adakah patut luka di rawat atau patut di biarkan sahaja mungkin setakat letak minyak gamat cukup dah ?

Apa yang patut di lakukan ?Jawapanya ialah dapatkan rawatan yang sepatutnya .

Luka mempunyai beberapa prinsip yang patut kita patuhi sekiranya kita tidak mahu ianya lebih memudaratkan lagi.

  • Pastikan punca yang menyebabkan kecederaan – sekiranya punca ini di sebab kan oleh alat alat yang berkarat ,adalah baik untuk mendapatkan suntikan immunisasi tetanus.
  • Nilaikan kecederaan anda- luka yang terkena bahagian atas sahaja (superficial) adalah di kira ringan berbanding luka yang dalam (deep laceration wound )… di mana luka yang dalam akan meyebabkan bahagian bahagian dalam terdedah kepada dunia luar seterusnya memudah kan jangkitan kuman.
  • Clean or Dirty wound -Luka bersih atau luka kotor ..luka yang bersih bebas dari kekotoran di dalamnya manakala luka yang kotor di cemari oleh tanah,pasir dan sebagainya.
  • Luka yang bersih boleh di tutup sama ada mengguna kan benang, gam atau plaster (sterile strip).
  • Luka yang kotor tidak boleh di tutup kerana kekotoran yang terperangkap akan merebakkan jangkitan kuman.

Ini adalah contoh pesakit kami yang di rawat dengan gam dan antibiotics. Parut yang terjadi amat memuaskan. Ini adalah contoh luka dalam (deep laceration wound ) yang bersih…Kecederaan adalah di sebabkan oleh pisau sayur.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *