luka kencing manis – Apakah penyebab terjadinya luka kencing manis

Mari sama sama kita fahami luka kencing manis

Apabila pesakit di uji dengan adanya luka kencing manis  adalah amat penting untuk mereka memahami dengan mendalam faktor faktor yang mempengaruhi penyembuhan luka mereka. Adalah sangat membuang masa jika kita hanya yakin dengan testimoni testimoni yang kita lihat pada poster poster iklan . Pertama kali mari kita fahami bagaimana kita mendapat luka kencing manis. Luka kencing manis adalah gangguan dalam sistem peredaran darah .bayang kan sistem badan kita ini hidup dengan aliran darah kepada semua bahagian tubuh badan .tanpa aliran darah kepada mana mana bahagian di tubuh badan tersebut maka adalah mustahil untuk bahagian itu akan hidup .

Salur darah pesakit kencing manis adalah ibarat paip air lama yang penuh dengan keladak gula yang menyebabkan gangguan pada kelajuan pada peredaran darah malah kadang kadang boleh tersumbat menyebabkan bahagian yang di supply oleh paip itu akan mati atau dalam bahasa perubatan nya di panggil tissue necrosis. Bahagian yang tidak mendapat supply darah ini akan mati dan akan di hinggapi kuman maka terjadi lah jari jemari yang hitam dan tidak lama kemudian menjadi busuk. Bahagian yang membusuk ini pula sangat di sukai oleh berbagai kuman dan akhirnya mereka akan merebak ke kawasan yang berdekatan. Sekiranya anda melihat hujung jari anda menjadi hitam sebenarnya masalah tidak hanya berada di sana , adalah berkemungkinan besar saluran darah sudah tersumbat pada tempat yang jauh dari sana. Dan sekiranya hujung jari sudah menjadi hitam atau biru , itu bermaksud bahawa jari itu sudah pun mati  dan kemungkinan untuk sembuh semula adalah sangat sangat tipis. Kadang kadang kita melihat iklan iklan yang menulis ‘ kaki hampir di potong kemudian sembuh denganubat X ‘ anda patut melihat di mana tempat jangkitan kuman itu sekiranya tempat jangkitan kuman itu jauh dari jari , memang ada kemungkinan luka itu akan sembuh .tetapi jika gambar tersebut menunjukkan jari jemari kaki sudah hitam atau biru ,kemudian sembuh kembali, wow itu amat amat sangat hebat .

Bagi saya sekira nya jari jari kaki sudah hitam atau biru , itu bermaksud ianya sudah mati dan tidak dapat di selamatkan lagi .Mungkin kita terfikir tak ada ubat kah dalam keadaan seperti ini , ya sebenarnya apa yang patut kita lakukan ialah menyelamatkan jari jari lain atau kaki keseluruhannya. Ini adalah kerana serangan luka kencing manis adalah tidak lah seringkas yang kita fikirkan ,gangguan peredaran darah adalah punca dan kuman yang sentiasa bersedia untuk makan isi kaki anda itulah  punca segala masalah.

Mungkin anda terfikir …kenapa kaki yang menjadi masalah,  bukan tangan….tak pernah tengok pun orang kencing manis kena potong tangan……..Ya jika anda mula berfikir sedemikian bermaksud anda mula faham apa yang di hadapi oleh pesakit pesakit kencing manis iaitu gangguan pada perjalanan darah . Ya kerana jari jari kaki terletak jauh dari jantung maka kawasan ini sangat mudah mengalami kerosakan apabila berlaku gangguan dalam peredaran darah berbanding dengan tangan yang jaraknya lebih berdekatan dengan jantung.. sebenarnya bukan ini sahaja , mata dan buah pinggang sangat terkesan dengan gangguan peredaran darah ini. Sering kali atau mudah sekali kita melihat ramai pesakit kencing mengalami masalah mata kadang kadang hingga menjadi buta (retinopathy) dan kerosakan buah pinggang yang memerlukan kepada dialysis.

Proses ini biasanya mengambil masa yang panjang bukannya setahun dua sebab itu lah walaupun ubat ubatan diberikan segera proses penyembuhan sebenarnya adalah amat perlahan .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *