masalah kaki yang disebabkan oleh kencing manis

Diabetes adalah wabak kesihatan yang serius yang menjejaskan berjuta-juta orang masa kini. Kemajuan bdalam teknologi telah dapat mendiagnosis kan diabetes dengan lebih cepat dan  baik serta banyak lagi yang dipelajari tentang penyakit ini berbanding dengan masa lalu.

Walaupun kencing manis boleh disebabkan oleh gaya hidup yang tidak aktif dan pilihan pemakanan yang kurang baik, ia juga boleh terjadi daripada faktor keturunan,

Diabetes adalah keadaan di mana penghasilan normal dan penyerapan insulin badan terhalang. Ini mengubah kandungan  gula dalam darah dan mengganggu pengambilan  glukosa untuk tenaga dan fungsi badan pada kadar yang betul.

Dengan diabetes, pesakit berada pada risiko jangkitan yang lebih tinggi, buta, masalah kesihatan mulut dan kerosakan saraf.

Pesakit kencing manis juga mempunyai risiko kecederaan kaki yang lebih tinggi berbanding orang lain.

1.Neuropati

Apabila kencing manis tidak dikawal, kehilangan fungsi saraf boleh memberi kesan yang mengganggu. Saraf yang rosak di kaki akan mengakibatkan ketidakupayaan untuk merasa panas, sejuk atau sakit. Neuropati kaki ini boleh membawa  berbahaya kerana seseorang boleh mengalami kecederaan kaki atau  dijangkiti dan tidak tahu apa-apa  kerana rasa kebas yang kuat.

2.Jangkitan Kulat

jangkitan kulat  menimbulkan gatal-gatal, merah, dan kaki retak. Kuman boleh memasuki keretakan yang membawa kepada jangkitan.

Jangkitan kulat kulat. Jangkitan kulat kuku membuat kuku berubah warna, tebal dan rapuh. Kadangkala jangkitan akan menyebabkan kuku terpisah dari bahagian kuku yang lain.

3.Calluses. (kulit kematu )

Dengan calluses, kulit keras akan berkembang di bahagian bawah kaki. Terdapat banyak punca bagi kulit kematu selain kencing manis termasuk kasut yang tidak sesuai,  selalu berjalan tanpa kasut pada permukaan yang kasar dan tidak rata .

4.Lepuh.

Lepuh adalah masalah kaki biasa yang dialami oleh pesakit kencing manis . Walaupun lecet sering menyakitkan dan menyebabkan ketidakselesaan, mereka yang menghidap diabetes mungkin tidak merasakan kesakitan lepuh, meningkatkan risiko dijangkiti kuman.

5.Bunions.

Dengan bunions, ibu jari pesakit membengkok  ke arah kaki kedua, menjadikan sendi jari kaki besar menjadi tidak selari dengan jari jari yang lain .  Bunions boleh menyebabkan kesakitan dan kecacatan teruk yang memerlukan pembedahan.

6.Kulit kering

Peasakit kencing manis  mengalami kulit kering pada kaki secara berulang ulang dari masa ke semasa .Ini boleh menyebabkan keretakan pada kulit  yang  membolehkan kuman dan bakteria masuk, yang membawa kepada kemungkinan jangkitan.

7.Ulser kaki

. Ulser kaki adalah luka yang berlubang serta terdedah .Ianya  mudah dijangkiti jika tidak dijaga betul. Ulser kaki boleh menjadi hasil daripada jangkitan pada awal yang kecil, yang tidak dirawat, atau dari geselan kaki di bahagian dalam kasut.

8.Hammertoes.

Jari kaki bengkok dipanggil hammertoes. Tendon dan otot-otot jari-jari kaki yang lemah membuatnya condong kearah  bawah kaki. Hammertoes boleh menyebabkan lepuh, luka, calluses dan kesukaran berjalan.

9.Kuku sekam.

Dengan kuku sekam kuku jari kaki tumbuh ke dalam kulit jari kaki. Demam, kesakitan yang amat sangat sehingga tidak boleh memakai kasut  akhir nya jangkitan boleh berlaku.

Pesakit kencing manis perlu menjaga kaki mereka kerana mereka lebih cenderung kepada jangkitan dan kerosakan saraf kaki.

Tidak kira sama ada anda menghidap diabetes atau tidak , jika anda melihat apa-apa yang tidak normal tentang kaki anda atau jika keadaan kaki tidak sembuh secepat yang sepatutnya, sangat disarankan agar anda menghubungi doktor anda dan membuat temujanji secepat mungkin.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *