Rawatan Yang Boleh mengurangkan sakit lutut.

suntikan lutut klinik putra penaga

Sekiranya anda salah seorang dari berjuta- juta rakyat malaysia yang menderita sakit sendi, anda tahu sakitnya sering mengganggu dan melemahkan semangat . Ia boleh menghalang anda daripada terus aktif dan juga membuat kerja harian seolah-olah mustahil. Apa yang anda tidak tahu ialah doktor anda boleh merawat anda dengan lebih daripada pil atau pembedahan.

Bergantung pada keparahan kesakitan anda, suntikan boleh menjadi satu lagi pilihan untuk meredakan kesakitan sendi dan membuat anda dapaty bergerak lagi.

“Menggunakan suntikan ini untuk mengurangkan keradangan dan kesakitan pada sendi anda, “Dengan rawatan ini, anda dapat mengurangkan kesakitan yang teramat sangat sehingga beberapa bulan , ia bukannya rawatan yang menyebabkan penyembuhan terus tetapi satu kaedah untuk menghadapi kesakitan yang teramat sangat.

Terdapat beberapa pilihan suntikan untuk membantu merawat sakit lutut.

“Suntikan ini terdiri daripada kortikosteroid, suntikan hyaluronic acid dan plasma kaya platelet (PRP

Doktor anda akan menentukan mana yang terbaik berdasarkan keperluan individu anda.

 

Suntikan kortikosteroid
Penggunaan: Suntikan ini adalah barisan pertahanan pertama terhadap gejala osteoarthritis dan kesakitan sendi lain di bahu, lutut dan pinggul, Kortikosteroid boleh melegakan selama dua hingga tiga bulan, dan mengurangkan aktiviti sel peradangan di sendi.

Kesan sampingan: Seperti semua suntikan, ada kemungkinan kecil jangkitan – kira-kira satu dalam 1,000

SUNTIKAN ACID HYALURONIK

Penggunaan: Asid hyaluronik (HA) suntikan sering digunakan apabila suntikan kortikosteroid tidak berfungsi. Tetapi mereka biasanya diluluskan hanya untuk digunakan di lutut.

Dalam sesetengah keadaan, doktor menganggap suntikan HA terlebih dahulu jika anda tidak mempunyai tanda-tanda keradangan yang jelas. HA juga adalah pilihan yang lebih baik jika anda menghidap diabetes, kerana kortikosteroid dapat meningkatkan paras gula darah.

Juga dikenali sebagai suntikan gel, suntikan HA secara kimia sama dengan cecair lutut semula jadi anda.

Apabila anda mempunyai osteoarthritis, cecair sendi menjadi kering. Jadi, suntikan ini membantu memulihkan sifat semula jadi bendalir dan berfungsi sebagai pelincir dan penyerap hentakan.

“HA adalah kusyen atau penyangga terhadap sel-sel radang dalam sendi. Dalam sesetengah kes, ia boleh merangsang lutut untuk mula menghasilkan HA yang semula jadi.

Suntikan biasanya , yang mungkin terdiri daripada antara satu hingga tiga kali, biasanya menawarkan pelepasan gejala sakit selama empat hingga lima bulan, tetapi kadang-kadang sehingga satu tahun. Walau bagaimanapun, rasa sakit dan kekakuan akan kembali. 

Kesan sampingan: Terdapat 1-dalam-100 peluang reaksi keradangan

 

.

Suntikan platelet kaya plasma (PRP)
Penggunaan: suntikan plasma yang kaya dengan Platelet (PRP) boleh merawat kesakitan sendi osteoarthritis, dan sedang dikaji secara menyeluruh untuk memahami kesannya.

Suntikan ini menggunakan darah dan platelet anda sendiri untuk mempromosikan penyembuhan. 

Platelet mengandungi faktor pertumbuhan dan protein yang membantu penyembuhan dalam tisu lembut. Penyelidikan menunjukkan suntikan PRP dapat mengubah tindak balas imun untuk membantu mengurangkan keradangan.

Kesan sampingan: Kesan sampingan termasuk risiko jangkitan dan sakit yang sangat rendah di tapak suntikan. 

KESIMPULAN.

Secara kesimpulannya kaedah kaedah ini hanya mengurangkan atau menghentikan kesakitan sendi anda, tetapi penting untuk diingati bahawa mereka mungkin tidak dapat menyembuhkan kesakitan secara total .Cuma  paling berkesan adalah  apabila digunakan bersama dengan terapi terapi yang lain seperti ubat ubatan .

 Pembedahan dan ubat ubatan  yang lebih kuat menjadi pilihan  sekiranya rawatan suntikan ini  gagal,” “Penurunan berat badan, terapi fizikal dan penggunaan tongkat juga banyak membantu ke arah melegakan kesakitan.”

dr noor adzhar mansor

klinik putra penaga

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *