Cat sporo , kulat kucing yang mungkin membahayakan keluarga anda

Penyakit sporo kucing

sporotrichosis adalah penyakit kronik yang disebabkan oleh organisma, Sporothrix schenckii yang terdapat pada kayu, tumbuh-tumbuhan dan di dalam tanah.
Sporotrichosis adalah penyakit kulat yang jarang berlaku tetapi kucing dan manusia boleh mengidap penyakit ini kerana kulat mudah memasuki tubuh melalui luka terbuka pada kulit.
Sporotrichosis biasanya muncul sebagai luka yang tidak sembuh pada hidung, telinga, dan muka kucing, tetapi boleh menjejaskan bahagian-bahagian lain badan jika tidak dirawat.


Siapa yang selalu terkena penyakit ini ?


Petani,pekedai bunga,tukang kebun,mereka yang bekerja di tapak semaian ,
mereka yang mengendalikan balak dan tukang kayu

Apakah tanda anda sudah terkena penyakit cat sporo ?

Gejala sporotrichosis sering bermula secara perlahan beberapa minggu pertama selepas kecederaan atau luka yang di sebabkan oleh gigitan atau cakaran kucing .

Anda akan mengalami benjolan kecil yang berwarna merah, merah jambu, atau ungu. Bengkak ini muncul di tapak luka anda , biasanya di lengan atau tangan anda, dan mungkin atau mungkin tidak menyakitkan dengan sentuhan. Ia boleh mengambil masa 1 hingga 12 minggu sebelum sporotrichosis menunjukkan sebarang gejala.

Apabila jangkitan berlangsung dengan masa , benjolan boleh berubah menjadi luka baru yang tidak sembuh . Anda mungkin mempunyai ruam yang teruk di sekeliling kawasan yang terjejas, serta benjolan benjolan baru di sekitar permukaan luka itu .

Terdapat 2 jenis jangkitan cat sporo yang agak biasa adalah pada kulit , juga terdapat kes jangkitan pada paru paru tetapi ianya adalah jarang berlaku.

Bagaimana cat sporo di rawat ?
Untuk Jangkitan kulit ianya dirawat dengan ubat anti fungal , seperti itraconazole. Ini diambil selama beberapa bulan sehingga jangkitan dapat di kawal sepenuhnya.

Sporotrichosis yang teruk mungkin memerlukan rawatan intravena (IV) menggunakan ubat seperti amphotericin B.
Boleh kah kita membiarkan sahaja cat sporo ini tanpa di rawat ?
Kebanyakan kes sporotrichosis tidak menyebabkan kematian kepada manusia . Walau bagaimanapun, jika anda tidak merawat jangkitan, anda mungkin mempunyai benjolan dan luka selama bertahun-tahun. Sesetengah kes boleh menjadi kekal

Luka yang tidak dirawat, jangkitan ini boleh berkembang menjadi sporotrichosis yang tersebar  ke bahagian badan yang lain. Contohnya termasuk tulang atau sistem saraf pusat anda. Anda mungkin mengalami:

sakit sendi
sakit kepala yang teruk
kekeliruan
sawan

dr noor adzhar mansor

klinik putra penaga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *