Rawatan Luka Kencing Manis Secara Sendiri Di Rumah Sebenarnya Lebih Efektif

Bagi pesakit kencing manis , ancaman jangkitan kuman adalah satu lumrah yang mesti di hadapi .Jangkitan kuman biasanya di tangani dengan pemotongan anggota yang berkenaan atau pembuangan isi isi yang di jangkiti kuman . Tetapi masalah ini tidak berakhir di sini sahaja kerana bahagian yang telah di buang akan terdedah.Jadi pada ketika ini pesakit akan melalui satu fasa yang wajib di lalui iatu fasa dressing , fasa ini adalah satu fasa penyembuhan di mana luka yang terdedah mesti di rawat supaya berlakunya penyembuhan . Penyembuhan bermaksud tumbuhnya cukup isi baru yang cukup  untuk menutupi ruang luka yang terdedah dan pesakit boleh meneruskan kehidupan biasa seperti mandi dan sebagainya.

Masalah yang timbul sekarang ialah proses dressing adalah satu proses yang mengambil jangka masa yang panjang bergantung kepada jenis luka , size luka dan bahan yang di gunakan untuk dressing.

Mengeruhkan lagi keadaan tempat untuk pesakit melakukan dressing adalah terhad di mana dressing kini hanya boleh di lakukan di hospital,klinik kesihatan,hospital swasta atau klinik swasta .Isu di sini ada Kesusahan untuk berulang alik ke facility yang menawarkan khidmat dressing ini. Pesakit yang memerlukan dressing secara harian memerlukan keluarga atau anak anak  untuk membawa mereka.Untuk anak anak yang bekerja saya yakin masalah ini sangat dapat di rasakan.

Yang kedua adalah isu masa , Queue yang panjang di klinik klinik dressing menyebabkan pembuangan masa yang amat sangat , pesakit yang datang untuk dressing biasanya menghabiskan masa seharian suntuk dari pagi hingga ke petang untuk tujuan dressing sahaja.Ini tidak termasuk  apabila pesakit juga perlu untuk datang ke klinik untuk proses follow up untuk klinik klinik perubatan yang lain.

Yang ketiga ialah isu kos pengangkutan , sehingga hari ni pesakit masih perlu untuk datang sendiri ke tempat dressing untuk proses dressing .Untuk jangka masa yang panjang atau bagi pesakit yang tinggal berjauhan beban ini buleh di rasa kan.

Isu yang keempat adalah kualiti pencucian atau dressing yang di lakukan .Tujuan dressing adalah untuk mendapatkan penyembuhan bukan sekadar melakukan tanpa matlamat .Kegagalan melakukan dressing yang betul akan meyebabkan  luka lambat sembuh dan jangkitan kuman mula merebak kembali.

Tidak kah ada penyelesaian kepada masalah yang berkaitan ini ? Sebenarnya ianya ada dan tidak susah sebenarnya .Pesakit sebenarnya boleh melakukan dressing secara sendiri di rumah , kalau tidak secara sendiri sekali pun mungkin boleh di lakukan oleh ahli keluarga pada masa yang lebih lapang sekiranya mereka bekerja.

Cuma apa yang di diperlukan di sini ialah ilmu tentang Peralatan yang di perlukan ,teknik dressing yang betul dan cara memantau keadaan luka seperti mengawasi jangkitan kuman semula atau tanda tanda lain yang berkaitan dengan jangkitan kuman. Rawatan luka di rumah adalah satu keadaan yang mana kita sentiasa skeptical dan tidak yakin ianya boleh dilakukan. Disini saya paparkan  contoh proses penyembuhan luka pesakit yang telah menjalani pemotongan ibu jari kaki . Proses  dressing di jalankan oleh ahli keluarga pesakit itu sendiri.Hasil yang di capai amat memuaskan dan sangat cepat . Inilah matlamat saya menulis artikel ini di mana kami ingin membuktikan kepada masyarakat bahawa ilmu tentang perawatan luka di rumah adalah sangat relevan serta sangat menjimatkan kos malah memberikan ketenangan fikiran kepada semua pihak. Tentang peralatan ,teknik mencuci dan ilmu tentang cara memantau luka , akan saya terangkan dalam artikel saya yang berlainan secara mendalam.

www.klinikputrapenaga.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *