Luka kencing manis – serangan mental

Apabila terkena luka kencing manis ,serangan pertama adalah dari segi mental.Pesakit biasanya akan di hantui rasa takut dan mula memikirkan apa yang akan berlaku selanjutnya.Terdapat dua jenis sikap pesakit dalam keadaan ini , yang pertama hanya akan membiarkan saja dan jenis kedua akan mula keluh resah dan cuba mencari jalan penyelesaian sendiri.

Pesakit yang agak muda biasanya akan mula menggoogle di internet untuk mencari cari penyelesaian, biasanya mereka ini akan terjumpa produk produk yang menjanjikan kesembuhan yang tiba tiba dengan gambar gambar testimoni yang meyakinkan .

Tidak kurang akan mencari kawan kawan atau saudara yang pernah mengalami masalah yang sama.Yang ini sebenarnya lagi kuat kesannya , apabila kita di beritahu oleh kawan ,kita lebih mudah untuk terpengaruh untuk mencuba rawatan di tempat yang sama.

Rawatan di hospital biasanya menjadi pilihan terakhir walaupun kadang kadang itu lah rawatan terbaik sebenarnya untuk pesakit pesakit diabetes.Selalunya pesakit di hantui pemikiran yang kalau pergi hospital ,mesti kena potong kaki maka menjadikan hospital sebagai pilihan terakhir untuk pesakit luka kencing manis.

Antara serangan awal luka kencing manis adalah terjadinya luka kecil biasanya di hujung hujung jari kaki atau di bahagia tapak kaki.Kadang kadang puncanya amat mudah seperti terjadi geseran pada tapak kasut yang keras atau pemakaian kasut yang agak ketat .

Serangan peringkat awal biasanya di mulai dengan luka yang kecil tetapi pesakit biasanya tidak perasan bahawa biasanya luka ini amat lambat sembuh.

Kepekatan gula yang tidak stabil dalam darah pesakit kencing manis biasanya akan mengoptimumkan peredaran kuman.pesakit akan mula perasan terdapat kesan kemerahan di sekeliling luka yang bermaksud kuman itu sudan mula merebak atau berjalan.

Serangan mental bermaksud pesakit kadang kadang tidak dapat menerima haikat bahawa mereka sebenarnya sedang di serang dengan luka kencing manis.Banyak pesakit pesakit saya yang datang ke klinik ,tidak mahu langsung melihat apa yang terjadi pada luka mereka .Keadaan ini amat menyedihkan kerana tanpa fokus yang betul ,kita tidak dapat menangani luka kencing manis dengan betul.

Sokongan mental dari keluarga ,kawan kawan, anak anak amat diperlukan ketika ini kerana mental pesakit pada ketika ini adalah di bawah tekanan atau depressi. Ini di buktikan dengan kurang nya selera makan dan kurangnya tidur pada pesakit yang menghadapi masalah ini.

Sikap cuba cuba rawatan yang tidak jelas keberkesanannya sebenarnya amat merbahaya kerana kita sebenarnya berlawan dengan masa.Jangkitan luka kencing manis sebenarnya bergerak amat pantas pada masa kira kira 4mm dalam masa sejam.Jangkitan kuman juga akan mula bergerak dengan pesakit akan mula mengalami demam panas dan kadang kadang merasakan sakit yang kuat dan berdenyut pada tempat luka.Keadaan yang tidak terkawal akan menyebablkan pesakit mula menggigil ,ini di sebabkan peredaran kuman ke seluruh badan.

  sebarang pertanyaan boleh hantar gambar luka secara whats up di 0194718455

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *