Selalu gatai gatai tangan ? Mungkin anda patut kenali penyakit scabies lebih lebih lagi yang tinggal di asrama

Penyakit Scabies

Scabies adalah penyakit kulit yang gatal dan sangat mudah berjangkit disebabkan oleh jangkitan oleh sejenis serangga kecil atau hama yang di namakan Sarcoptes scabiei.
• Sentuhan kulit ke kulit secara langsung adalah cara perpindahan hama dari seseorang ke seseorang yang lain .
• Gatal yang teruk dan tidak henti-henti adalah gejala utama .

• Tanda dan gejala scabies termasuk ruam kulit yang terdiri daripada lebam dan lepuh merah kecil yang menjejaskan kawasan tertentu badan. Gejala lain boleh termasuk lubang merah kecil pada kulit dan gatal-gatal tanpa henti. Kulit gatal meyebabkan kepada kerap menggaru, yang boleh menjejaskan kulit kepada jangkitan kuman.


• Rawatan termasuk ubat-ubatan makan scabicidal atau ubat sapu.

 

Hama scabies adalah parasit lapan berkaki kecil (berbeza dengan serangga, yang mempunyai enam kaki). Mereka adalah kecil, hanya 1/3 milimeter panjang, dan menanam ke dalam kulit untuk menghasilkan gatal-gatal yang kuat , yang cenderung menjadi lebih buruk pada waktu malam. Hama yang menyerang manusia adalah hama betina dan panjangnya 0.3 mm-0.4 mm; Hama jantan adalah kira-kira separuh saiz ini. Hama scabies boleh dilihat dengan kanta pembesar atau mikroskop. Mereka hanya bole merangkak tetapi tidak dapat terbang atau melompat. Mereka tidak bergerak pada suhu di bawah 20 C, walaupun mereka boleh bertahan untuk tempoh yang berpanjangan pada suhu ini.

Penyakit scabies berlaku di seluruh dunia dan sangat biasa. Scabies boleh menjejaskan mana-mana umur (termasuk bayi atau kanak-kanak) atau bangsa. Telah dianggarkan bahawa kira-kira 300 juta kes berlaku setiap tahun di seluruh dunia. Kes kes mengenai scabies telah dilaporkan selama lebih 2,500 tahun. Scabies telah dilaporkan berlaku di rumah penjagaan, hospital, kemudahan penjagaan . asrama asrama, dan institusi lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *